החשיבות של טמפרטורות הבטון

תהליך אשפרת הבטון, הכולל חמש פאזות, מתוכנן לשמור על רמות רצויות של לחות וטמפרטורה בבטון טרי, זאת כדי שהבטון ישיג את חוזק התערובת הייחודי שלו. מדוע חשוב כל כך להשיג את רמת הלחות הנכונה בתהליך הזה? מכיוון שתהליך ההידרציה נוטה לייבש את הבטון בגלל איבודי חום.

בנוסף, כדי להבטיח את החוזק והאיכות של יציקת הבטון, עליה לעבור תהליך קירור והורדת טמפרטורה. יציקת הבטון מפיקה כמות חום ניכרת (כלומר זוהי תגובה אקזותרמית), המעלה את הטמפרטורה הכללית של האלמנט. באופן כללי, ככל שתכולת הבטון גבוהה יותר, הטמפרטורה תהיה גבוהה יותר.

החשיבות של טמפרטורות הבטון

יציקת בטון במזג אוויר קר

פרויקטים של בנייה המבוצעים בטמפרטורות קרות או קרירות דורשים תשומת לב מיוחדת. על פי ACI 306, ‘המדריך ליציקת בטון במזג אוויר קר’, יציקת בטון במזג אוויר קר מוגדר כ”פרק זמן בו טמפרטורת האוויר בממוצע יומי יורדת מתחת ל- 5°C ונשארת מתחת ל-  10°C למשך יותר ממחצית פרק הזמן של כל יממה, ביותר משלושה ימים רצוף.”

כאשר טמפרטורת הסביבה נמוכה מדי, ההידרציה של הבטון מאיטה ואף עוצרת לחלוטין. זהו מצב לא רצוי, מכיוון שזה יפגע בפיתוח חוזק הביטון בצורה משמעותית או אף יעצור אותו לחלוטין.

לדוגמה, אם הבטון קופא בזמן שהוא עדיין טרי או לפני שפותח מספיק חוזק, הקרח שנוצר פוגע במטריצה המשחתית של המלט, וגורם לאיבוד חוזק בלתי הפיך. פגיעה זו בחוזק תגרום בעתיד ליצירת סדקים בבטון, או במקרים מסוימים, תהרוס את היציקה לרמה שתהיה חסרת תועלת לחלוטין, ותגרום לעיכובים רציניים בהשלמת הפרויקט. דרך אחת למנוע זאת היא לא לצקת בטון על גבי קרקע קפואה, שלג או קרה ולהשתמש באמצעי חימום כדי להפשיר את הקרקע לפני היציקה.

יציקת בטון במזג אוויר חם

על פי ACI 306, יציקת בטון במזג אוויר חם מוגדר כ“אחד מהתנאים הבאים או שילוב שלהם העשוי לפגוע באיכות הבטון הטרי לאחר ערבוב או בטון שהתקשה בגלל האצת קצב איבוד הרטיבות וקצב ההידרציה של המלט, או המזיק לבטון בצורה אחרת: טמפרטורת סביבה גבוהה, טמפרטורת בטון גבוהה, לחות יחסית נמוכה, מהירות רוח גבוהה.”

בזמן תהליך ההידרציה, כדי להשיג את החוזק הנדרש, הטמפרטורה של אלמנט הבטון לא תעלה על 70°C.

תארו לכם שאתם והצוות שלכם סוללים כביש חדש שצפוי לעבוד תחת תנועה כבדה. מכיוון שהפרויקט שלכם אמור להסתיים בשיא הקיץ, יציקות הבטון שלכם חשופות לטמפרטורות גבוהות, וזה מאיץ את ההידרציה.

כתוצאה מכך, הבטון יפתח חוזק די מהר, אך הקישורים בין גרגרי המלט יהיו חלשים יותר. לכן מאוחר יותר חוזק הבטון יפגע, הבטון יהיה פחות עמיד עם הזמן, יסכן את השלימות המבנית של הכביש ויגביר את הסיכויים לסדיקת בטון.

טמפרטורות גבוהות יכולות גם לגרום לגרדיינט טמפרטורה תלול בבטון מה ולסדיקה תרמית.

איך ניתן למנוע זאת? שיטה נפוצה היא להחליף חלק מהמים המוספים לתערובת עם קרח מרוסק. המעבר מקרח מרוסק למים קולט הרבה אנרגיה ומפחית בצורה משמעותית את הטמפרטורה של תערובת הבטון. ניתן גם להוסיף חנקן נוזלי לתערובת הבטון והמים.

החשיבות של טמפרטורות הבטון

הדרך הטובה ביותר לעקוב אחר טמפרטורות הבטון בזמן אשפרה

מזה זמן רב, הכלים הנפוצים ביותר לאיסוף וניתוח נתונים על טמפרטורות בטון כללו צמדים תרמיים ואוגרי נתונים.  למרות שזו הדרך הנפוצה ביותר לעקוב אחר טמפרטורות הבטון, החיישן האלחוטי  SmartRockTM מציע פתרון מתקדם ומדויק יותר. עם כלי זה תוכל לבצע אופטימיזציה של האיכות של כל יציקת בטון בנפרד. חיישן אלחוטי אמין זה,  מותקן על מוט הזיון לפני יציקת הבטון ומאפשר איסוף נתונים בזמן אמת.

בנוסף, לעובדים שלך תהיה גישה למידע הזה אפילו לפני הכניסה לאתר הבניה, בזכות SmartHub™, מערכת ניטור מרחוק אמינה וחזקה המשלימה את חיישן SmartRockTM. חלק מהתכונות שלה כוללות איסוף וניתוח נתונים 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע ממספר חיישני SmartRockTM, הצגת נתונים בזמן אמת ושיתוף נתונים בין מספר משתתפים.

עם טכנולוגיה אדירה זו, תוכל להבטיח את חוזק יציקות הבטון, לייעל את לוח הזמנים ולצמצם עלויות לטווח ארוך בכל פרויקט.

מצא את החנות הקרובה אליך