הדרכים להגן על רצפת בטון

למרות שבטון נחשב לאחד החומרים החזקים ביותר שקיימים כיום, עם חשיפה מוגברת לתנאי חוץ ומזג האוויר עם השנים גם הבטון יישחק, ייסדק וידרוש בדיקה תקופתית וביצוע תיקונים. כדי להגן על רצפות, קירות ואלמנטים מבטון כך שיהיו עמידים לאורך שנים, ניתן לעשות שימוש במוצרים ייעודיים למטרה זו בדיוק, כגון סילרים וחומרי הקשחה. חברת אן.טי.אס.איי מייצרת ומייבאה מגוון רחב של סילרים וחומרים נוספים להגנה על בטון לצד שלל פתרונות לענף הבנייה והתעשייה.

מהו בטון בעצם?

בטון מיוצר מתערובת של צמנט, חול, מים, חצץ או האגרגטים, פעמים רבות משלבים בבטון סיבי ברזל, תוספים שונים, חומרי שחיקה, אינהיביטורים ועוד. איכויות הבטון משתנות ומשפיעות על עמידות הבטון מפני שחיקה, חלודה של ברזל הזיון, חוזק לחיצה ומתיחה ופרמטרים נוספים. כדי להתגבר על מגבלות הבטון בדרך כלל יוצקים בטון עם מוטות ו/או רשתות ברזל (בטון מזוין).

בטון הנו חו”ג נפוץ בבניה בין אם לבניית שלד הבניין, תקרות, עמודי תמיכה, יסודות, אלמנטים דקורטיביים, דלפקי עבודה, רצפות תעשייתיות ורצפות בטון דקורטיביות, גרנוליט, אבנים משתלבות, בומנייט, בטון אדריכלי ועוד.  

במאמר זה לא נתרכז בסוגי הבטון ואיכותם אלא בחומרי הגנה על תשתיות בטון וזאת על מנת לשפר עמידותם.

הדרכים להגן על רצפת בטון

בטון הוא תשתית סופגת

בטון הנו חומר פורוביזי, סופג מים ונוזלים. תכונה שלילית זו משפיעה רבות תפקודו של הבטון כחומר בנייה וכחומר דקורטיבי. בבטון שלא טופל על ידי סילר לבטון או חומר הגנה ייעודי אחר עלולים להתרחש אחת או יותר התופעות הבאות:

  • מים אשר נספגים לבטון יכולים לבוא במגע עם ברזל הזיון. חשיפת ברזל הזיון למים ו/או לחות רבה ברוב המקרים תגרום לקורוזיה שתוקפת את ברזל שטמון בתוך הבטון. חלודה שמתפתחת בתוך הבטון על ברזל הזיון תחליש את הבטון, תסכן את המבנה ותגרום לסדיקה בבטון.
  • מים אשר נספגים לבטון עלולים לגרום להצטברות משקעים מינראליים על גבי הבטון, בכלל זה אבנית אשר יתקפו כימית את הבטון וישפיעו על מראה (עננות וכתמים לבנים).
    בטון שחשוף למים, נרטב ומתייבש וחוזר חלילה, הנו מצב אידיאלי להצטברות של עובש וטחב על גבי הבטון.
  • קירות מבטון אשר חשופים למים ישפיעו מאוד על הבידוד הטרמי של המבנה. בחודשי החורף קיר בטון שלא ידחה את המים יהיה הרבה יותר קר למגע מקיר בטון שנשאר יבש כתוצאה מהגנת הסילר.
  • שמנים וחומרים מכתימים אחרים אשר יספגו לבטון (רלוונטי לרצפות בטון אך לא רק) ישאירו כתמים, שברוב המקרים כתמים אלו לא יוסרו לחלוטין.
הדרכים להגן על רצפת בטון

Factory background with concrete floor, night scene.

חומרי הגנה לבטון

  • מים אשר נספגים לבטון יכולים לבוא במגע עם ברזל הזיון. חשיפת ברזל הזיון למים ו/או לחות רבה ברוב המקרים תגרום לקורוזיה שתוקפת את ברזל שטמון בתוך הבטון. חלודה שמתפתחת בתוך הבטון על ברזל הזיון תחליש את הבטון, תסכן את המבנה ותגרום לסדיקה בבטון. מים אשר נספגים לבטון עלולים לגרום להצטברות משקעים מינראליים על גבי הבטון, בכלל זה אבנית אשר יתקפו כימית את הבטון וישפיעו על מראה (עננות וכתמים לבנים). בטון שחשוף למים, נרטב ומתייבש וחוזר חלילה, הנו מצב אידיאלי להצטברות של עובש וטחב על גבי הבטון. קירות מבטון אשר חשופים למים ישפיעו מאוד על הבידוד הטרמי של המבנה. בחודשי החורף קיר בטון שלא ידחה את המים יהה הרבה יותר קר למגע מקיר בטון שנשאר יבש כתוצאה מהגנת הסילר.
  • שמנים וחומרים מכתימים אחרים אשר יספגו לבטון (רלוונטי לרצפות בטון אך לא רק) ישאירו כתמים, שברוב המקרים כתמים אלו לא יוסרו לחלוטין.סילרים. חומר נוזלי על בסיס מים או ממס שמתיזים או מורחים על גבי הבטון. לאחר ייבוש הסילר הבטון ידחה מים ויהפוך להידרופובי. לחברת אן.טי.אס.איי סילרים שונים הניתנים ליישום על בטון, סילרים מבריקים לבטון, סילרים על בסיס מים לבטון, סילרים מאושרים למגע עם מזון, סילרים אנטי גרפיטי, סילרים שאינם משנים גוון ועוד. כל הסילרים של חברת אן.טי.אס.איי ישפרו את עמידות הבטון לרטיבות, עובש, טחב, ספיחה של שמנים וחומרים מכתימים, ישפרו הגנת הבטון לנזקי מלחים, כלורידים, קרבונציה ונזקים אלקליים. כולם ‘נושמים’ – יאפשרו דיפוזיה של לחות. כולם עמידים ב- UV ואינם מצהיבים וניתנים ליישום בסביבה ימית. צריך לשים לב, לא כל סילר יתפקד כראוי על בטון. לכן חשוב לוודא שחומר שאתם בוחרים מותאם ליישום גם על בטון.
  • דנספיירים. אימפרגנציה לבטון על בסיס ליתיום סיליקט. חומר לחיזוק, הקשחה, שיפור איטום וסגירת חורים נימיים (קריסטליזציה) לרצפות בטון. חומרים אלו שומרים על הבטון לשנים רבות לרצפת בטון עמידה במיוחד לשחיקה וקלה לתחזוקה. פעמים רבות מיישמים סילר על שכבת הדנספיירים בשביל לשפר את עמידות הבטון למכתמים.

הדרכים להגן על רצפת בטון

סילרים וחומרי הגנה לבטון ומה חשוב לקחת בחשבון:

קירות חוץ מבטון: בשביל לשפר את עמידות הקירות לרטיבות, עובש וטחב, כמו כן השפעות שליליות על הבידוד הטרמי של המבנה חובה ליישם סילר. המומלץ שלנו הוא סילר הידרוסיל על בסיס סיליקון שמאים כל סוג תשתית מינראלית.

רצפות מבטון: בשביל לשפר את קשיחות פני הבטון מומלץ ליישם דניספייר ועליו סילר לבטון. כבוחרים סילר לרצפת בטון חובה לבחור בסילר שנותן הגנה טובה מפני כתמים. לא מספיק שהסילר ידחה מים אלא חשוב שייתן הגנה נאותה מפני מכתימים שונים שרצפת הבטון חשופה אליהם. כמו כן סילרים ייעודים לרצפות יהיו פחות רגישים לשחיקה מסילרים ייעודיים לקירות, רצפות חשופות לשחיקה גבוהה יותר מקירות.  

דלפקי עבודה מבטון: מעבר להגנה מפני הכתמה חשוב לוודא שהסילר מאושר לאחר ייבוש למגע מזון. ישנם סילרים שיתנו הגנה מעולה מפני הכתמה אבל הם עלולים להפריש חומרים רעילים גם לאחר התייבשותם. לחברת אן.טי.אס.איי מספר סילרים שניתן ליישמם על בטון, הם יקנו הגנה טובה מפני הכתמה והם נבדקו ומאושרים למגע עם מזון לאחר ייבוש.

הדרכים להגן על רצפת בטון

הגנת בטון מפני נזקי גרפיטי ונזקים וונדלים:  חומות מבטון, אלמנטים מבטון, פסלים וכדומה פעמים רבות חשופים במרחב הציבורי לנזקים וונדלים, כגון גרפיטי, הדבקת מדבקות וכדומה. לחברת אן.טי.אס.איי סילרים ייעודיים להגנה מפני גרפיטי, צבע שירוסס על גבי שכבת ההגנה יוסר בקלות במים בלבד, מדבקות לא יתפסו על שכבת ההגנה. במרחבים ציבוריים בהינתן שיש חשש להשטחת התשתית, מומלץ להגן בסילר אנטי גרפיטי.

במידה ויש לכם שאלות, נשמח לייעץ ולעמוד לרשותכם, צרו קשר.

הגנה לרצפת בטון באמצעות אימפרגנציה:

מצא את החנות הקרובה אליך